Rok szkolny 2024/2025

GŁÓWNE ZADANIA DO REALIZACJI NA GRUDZIEŃ DLA GRUPY IV

1. JAK WYGLĄDAŁ ŚWIAT PRZED MILIONAMI LAT
Wzbogacanie wiedzy na temat czasów prehistorycznych; poznawanie ciekawostek z życia dinozaurów; poszerzanie wiedzy na temat pracy w kopalni; poznawanie właściwości węgla i produktów z niego pochodzących.

2. IDZIE ZIMA ZE ŚNIEGIEM
Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie i wiązanie ich z aktualną porą roku; poznawanie i wyjaśnianie znaczenia przysłów o zimie; poszukiwanie oznak zimy w najbliższym otoczeniu; ustalanie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu i lodzie; badanie i określanie właściwości śniegu.

3. IDĄ ŚWIĘTA
Poznawanie tradycji związanych z obchodzeniem Świąt Bożego Narodzenia; nazywanie i opisywanie potraw wigilijnych; utrwalenie znajomości kolęd; nauka redagowania i składania sobie życzeń świątecznych.

4. PLANETA FANTAZJA
Rozwijanie inwencji twórczej, wyobraźni i kreatywności; poznanie znaczenia słowa fantazja;

WIERSZ DO NAUKI:
„PRACOWITA ZIMA” K. Datkun – Czerniak

Zima, zima biała,
drogi zasypała.
Z chmury śnieg prószy,
mróz szczypie w uszy.
Wszystko ubielone,
śniegiem przyprószone.
Lód lśni już na rzekach,
A zima narzeka:
– Tyle pracy jeszcze mam!
Czy ja sobie radę dam?
Gdy już wszystko pobieliła,
wodę w rzekach zamroziła,
zaprosiła dzieci wkoło:
– Śniegiem bawcie się wesoło!
Zróbcie śnieżki i bałwanki.
I na górkę! I na sanki!
Rzekła jeszcze:
– I niech każde z was pamięta!
Najważniejsza w zimie sprawa
to bezpieczna jest zabawa.

PIOSENKA DO NAUKI:
„LIST DO ZIMY”

I Znowu dzisiaj spadł biały śnieg, całkiem biały puch.
Zawirował i powóz zimy szybko wprawił w ruch.
A my tego białego śniegu mamy już dość!
Więc piszemy list do zimy, by zrobiła coś!

Ref: Szanowna zimo, to nasze prośby:
by śnieg niebieski był i miał czekoladowy smak,
i by go można zjadać jak lody,
i by tych lodów nigdy nam nie było brak!
A kiedy pada z nieba tak lekki i puchaty,
to żeby miał smak cukrowej waty!

II Przeczytała list zima i odpisała tak:
Drogie dzieci, śnieg się nie zmieni, bo by było brak
sanek, łyżew, bałwanków białych, śnieżek i nart.
Więc biegnijcie witać zimę, do zabawy start!

III Pobawimy się w śniegu, choć biały kolor ma,
w domu mama tak na rozgrzewkę czekoladę da!
I wspomnimy troszeczkę tylko niebieski śnieg,
śnieżne płatki z waty słodkiej chciałoby się mieć …

GŁÓWNE ZADANIA DO REALIZACJI NA LISTOPAD DLA GRUPY IV

Tematyka:

1. CO POWINIENEM WIEDZIEĆ O POLSCE?
– dziecko utrwala znajomość symboli narodowych, poznaje legendy i postaci historyczne; wskazuje na mapie Polski znane miasta, rzeki i stolicę kraju, poznaje regiony geograficzne oraz tradycje ludowe.

2. MOJA RODZINA
– dziecko wymienia i poprawnie nazywa członków swojej rodziny, odnosi się z szacunkiem do każdego z nich, wie, czym się zajmują zawodowo, zna swój adres zamieszkania; wzmacnianie więzi rodzinnych.

3. MOJE PRAWA I OBOWIĄZKI
– dziecko poznaje swoje prawa i obowiązki, rozumie ich znaczenie i uniwersalność.

4. MOJE ZDROWIE I BEZPIECZEŃSTWO
– dziecko rozumie pojęcie: zdrowy styl życia, wie, w jaki sposób skutecznie dbać o zdrowie oraz o bezpieczeństwo swoje i innych; wie, do kogo w razie potrzeby zwrócić się o pomoc.

WIERSZ DO NAUKI:
„ZDROWYM BYĆ” B. Szelągowska

Zdrowym być jak rydz,
rosnąć jak na drożdżach.
Czy można tak żyć?
A właśnie, że można!

Wystarczy codziennie
się gimnastykować,
chodzić na spacery
i zęby szorować.

Kąpać pod prysznicem
i często myć ręce:
owoców i warzyw
zjadać jak najwięcej.

Hałasu unikać,
tak jak i słodyczy.
To właśnie dla zdrowia
najbardziej się liczy.

PIOSENKA DO NAUKI:
„LISTOPADOWA PIOSENKA”

I Płyną niebem ciemne chmury,
wiatr w kominie śpiewa,
i ostatnie złote liście
opadają z drzewa.

Ref: Listopadowa piosenka,
jak deszczu kropelka.
Listopadowa piosenka,
kap, kapu, kap.

II Już listopad wieje chłodem,
kropi zimnym deszczem.
W parku trzęsą się chochoły,
jakby miały dreszcze.

III Pan listopad swój parasol
mocno w ręku trzyma
i powiada, że niedługo
przyjdzie do nas zima.

GŁÓWNE ZADANIA DO REALIZACJI NA PAŹDZIERNIK DLA GRUPY IV

Tematyka:

IDZIE JESIEŃ PRZEZ SAD I OGRÓD
Rozpoznawanie i nazywanie owoców i warzyw przy pomocy wszystkich zmysłów, dostrzeganie podobieństw i różnic między gatunkami; rozumienie korzyści zdrowotnych dla organizmu człowieka wynikających ze spożywania surowych owoców i warzyw.

IDZIE JESIEŃ DO ZWIERZĄT
Poznawanie sposobów przygotowania się zwierząt dziko żyjących do zimy; utrwalenie nazw, wyglądu, budowy ciała, sposobu poruszania się zwierząt.

CO Z CZEGO OTRZYMUJEMY
Dowiadywanie się o źródłach pochodzenia różnych przedmiotów; poznawanie pracy osób wykonujących wybrane zawody (hutnik, rolnik, mleczarz); dowiadywanie się o pochodzeniu różnych produktów oraz znaczeniu pracy ludzi je produkujących.

IDZIE JESIEŃ Z DESZCZEM
Przypomnienie zjawisk atmosferycznych związanych z jesienią oraz zrozumienie źródeł ich powstawania (tęcza, deszcz, śnieg); udział w zabawach badawczych związanych z wodą.

CZTERY ŻYWIOŁY – POWIETRZE
Poznawanie cech powietrza, dowiadywanie się, skąd się bierze wiatr i dlaczego różna jest jego siła; dowiadywanie się, jakie znaczenie ma powietrze w życiu człowieka i jak można je wykorzystywać.

WIERSZ DO NAUKI

„W SPIŻARNI” M. Kownacka

W spiżarni na półce zapasów bez liku:
są dżemy, kompoty, złoty miód w słoiku.

I cebula w wiankach i grzybki suszone,
są główki kapusty, ogórki kwaszone.

A gdy będzie w zimie tęgi mróz na dworze,
zapachnie nam lato, gdy słoik otworzę.

PIOSENKA DO NAUKI

„SPACER PO DYWANIE”

I Kiedy niebo płacze
idziemy na spacer.
Dookoła stołu
z wycieczką wesołą.

Ref: Idą parami lalki z misiami,
depczą dywan, depczą dywan z frędzelkami.
Idą parami lalki z misiami,
a gumowe piłki dwie po podłodze toczą się.

II Choć za oknem plucha
nikt wiatru nie słucha.
Chodzi dookoła
wycieczka wesoła.

GŁÓWNE ZADANIA DO REALIZACJI NA M-C WRZESIEŃ DLA GRUPY IV

Tematyka:

1. TO JESTEM JA – Tworzenie sytuacji ułatwiających dzieciom poznawanie siebie; utrwalanie nazw części ciała, rozpoznawanie i nazywanie różnych stanów emocjonalnych oraz zmysłów.

2. MOJA GRUPA – Ustalenie zasad zachowania obowiązujących w przedszkolu oraz rozumienie konieczności ich przestrzegania; kształtowanie prawidłowych postaw społecznych.

3. MOJA DROGA DO PRZEDSZKOLA – Zapoznanie dzieci z podstawowymi zasadami ruchu drogowego, kształtowanie właściwych nawyków w zakresie prawidłowego, bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym.

4. IDZIE JESIEŃ PRZEZ PARK – Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią, rozpoznawanie drzew po liściach i owocach, nazywanie gatunków drzew, poznawanie ich budowy.

WIERSZ DO NAUKI:
„TO JESTEM JA” I. Fabiszewska

Jedna jest mama, jedno jest słońce
I jeden jestem na świecie ja.
Czasem się śmieję, a czasem płaczę,
Moja rodzina dobrze mnie zna.
Mam ciemne włosy, zielone oczy,
Uśmiech na twarzy i miły głos.

A mama mówi, że gdy się złoszczę,
To mi zabawnie marszczy się nos.
Jestem jedyny i wyjątkowy.
Mam swoje wady i zalet moc.
Lubię, gdy słonko świeci na niebie
I gdy do okien zbliża się noc.

PIOSENKA DO NAUKI:
„PRZEDSZKOLE – DRUGI DOM”

I Gdy dzień wstaje i wita świat,
ranną porą wstaję i ja.
Mama pomaga ubierać się,
do przedszkola prowadzi mnie.

Ref: Ja chodzę tam co dzień,
obiadek dobry jem,
a po spacerze w sali
wesoło bawię się.
Kolegów dobrych mam,
nie jestem nigdy sam,
przedszkole domem drugim jest.

II Czasem rano trudno mi wstać,
chciałoby się leżeć i spać.
Lecz na mnie auto czeka i miś,
w co będziemy bawić się dziś?

III Zamiast mamy Panią tu mam,
bardzo dużo wierszyków znam.
Śpiewam i tańczę, wesoło mi
i tak płyną przedszkolne dni.

 

Rok szkolny 2023/2024

GŁÓWNE ZADANIA DO REALIZACJI NA CZERWIEC DLA GRUPY IV

TEMATYKA:

1. CZEGO DZIECI POTRZEBUJĄ DO SZCZĘŚCIA?
Rozwijanie umiejętności zgodnego współżycia w grupie, chęci poznawania kolegów, ich potrzeb, zainteresowań i zwyczajów; rozumienie takich wartości, jak przyjaźń. Rozwijanie zainteresowania życiem dzieci w innych krajach oraz strefach klimatycznych.

2. LATO, LATO, LATO CZEKA
Obserwowanie przyrody latem, poznawanie i nazywanie charakterystycznych cech tej pory roku, zmian zachodzących w świecie roślin i zwierząt oraz charakterystycznych zjawisk pogodowych.

3. WKRÓTCE WAKACJE
Utrwalenie zasad bezpiecznego korzystania ze zbiorników wodnych, poruszania się po drogach, właściwego zachowania się na wycieczkach górskich i podczas burzy.

4. ZWIEDZAMY ŚWIAT
Poszerzanie wiedzy na temat różnych państw oraz sposobów podróżowania; rozbudzanie zainteresowań podróżniczych, dowiadywanie się, że podróżowanie może być zarówno sposobem spędzania czasu, jak i zdobywania wiedzy.

WIERSZ DO NAUKI:
„CZAS NA WAKACJE” B. Szelągowska

Niemcy, Francja, może Włochy …
Na wakacje czas pojechać!
Tyle państw jest w Europie.
Nie chcę ani chwili czekać!
Marzę o kąpieli w morzu
i wspinaniu się na góry!
Chcę odwiedzić Australię,
by popatrzeć na kangury!
Bo świat przecież taki wielki!
Takie piękne wszystkie kraje!
Chcę je poznać jak najlepiej;
poznać ludzi, ich zwyczaje …
Mamo, tato, jedźmy, proszę!
Na czekanie czasu szkoda!
Jest już lato! Są wakacje!
Czeka na nas gdzieś przygoda!

PIOSENKA DO NAUKI:
„LATO W SPODENKACH”

I Czapeczka i rower
maliny w koszyku.
Kołyszą się drzewa
na ciepłym wietrzyku.

Ref: Lato, przyjdź już do nas, szybko przyjdź!
Przynieś dużo słonecznych dni.

II Leciutkie sukienki
i krótkie spodenki.
Wiaderko na piasek
też biorę do ręki.

III Motyle, motyle
i spacer co chwilę.
Jagody i lody,
i super przygody.

GŁÓWNE ZADANIA DO REALIZACJI NA MAJ DLA GRUPY IV

Tematyka:

PUK, PUK, TO JA, SZTUKA
Rozbudzanie zainteresowań Filharmonią, Teatrem, Kinem, Muzeum; zrozumienie wartości jakie daje sztuka.

W ŚWIECIE ZWIERZĄT
Poznanie zwierząt sawanny, dżungli, pól i lasów; poznanie różnorodności świata zwierząt.

CO W TRAWIE PISZCZY?
Poznanie piękna majowej łąki, pełnej traw, ziół, owadów, ptaków i innych jej mieszkańców; uwrażliwienie na piękno natury.

MOJA MAMA I MÓJ TATA
Czerpanie radości z możliwości przygotowania przedstawienia i prezentów dla rodziców; rozmowy na temat rodziny i miłości w życiu człowieka.

WIERSZ DO NAUKI:

„Kwiaty na łące” Grażyna Lech

Dywan z kwiatów, ziół i traw.
Są w nim maki, jaskry, szczaw.
Brzęczą trzmiele, skrzeczy sroka.
Kreta także tutaj spotkasz.
Możesz słuchać, patrzeć, wąchać!
Piękna, kolorowa łąka!

PIOSENKA DO NAUKI:

“Chomik i słoń”

I. Chomik jest malutki,
a słoń ja wielka góra.
Kotek miękki i milutki,
tygrys groźne ma pazury.

Ref. Niech każdy pamięta, że różne są zwierzęta.
Rozmaicie wyglądają i zwyczaje swoje mają.
Na całym świeci wiele ich znajdziecie./ x2

II. Żyrafa jest wysoka,
a zwinna małpka mała.
Warto poznać te zwierzęta.
Mama Ziemia nam je dała.

GŁÓWNE ZADANIA DO REALIZACJI NA KWIECIEŃ DLA GRUPY IV

Tematyka:

MAMY RÓŻNE CHARAKTERY
Rozpoznawanie i nazywanie podstawowych emocji; rozróżnianie emocji i uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych; uświadamianie sobie, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie.

WIOSNA NA WSI
Poznawanie wybranych zwierząt hodowanych na wsi, ich nazwy i wyglądu, sposobu poruszania oraz żywienia; nazywanie i dobieranie w pary zwierząt dorosłych i młodych; rozumienie celowości prowadzenia hodowli zwierząt.

POLSKA – MOJA OJCZYZNA
Kształtowanie poczucia przynależności narodowej, uczuć patriotycznych poprzez utrwalanie znajomości symboli narodowych, poznawanie niektórych miast i regionów geograficznych, historii Polski oraz legend.

DBAMY O PRZYRODĘ
Kształtowanie szacunku dla przyrody w jej naturalnej formie; dostarczanie wiedzy o zagrożeniach dla środowiska i sposobach jego ochrony; nabywanie opiekuńczego stosunku do świata roślin i zwierząt; kształtowanie umiejętności mądrego i odpowiedzialnego współżycia człowieka z przyrodą; rozumienie konieczności sortowania odpadów wytwarzanych przez człowieka.

WIERSZ DO NAUKI:

„BYĆ EKO – BRZMI DUMNIE”

Być EKO dumnie brzmi.
Powiem ci to ja, powiesz mi to ty.
Ziemia to wspaniała planeta,
o którą trzeba dbać.
Tych kilka zasad warto znać!
Nie marnuję karteczek –
zanim coś narysuję,
przemyślę swój rysunek.
Na spacerze wyrzucę papierek do kosza,
a jak go nie będzie –
do kieszeni papierek schowam.
Na spacer pójdę, wsiądę na rower,
ograniczę jazdę samochodem.
Wodę z kranu naleję do bidonu.
Nie chcę wody z plastikowej butelki –
powiem o tym w domu.
W pokoju, w którym mnie nie ma,
zgaszę światło.
Pamiętać o wszystkich rzeczach
naprawdę jest łatwo!
O moją planetę postaram się dbać,
by służyła następnym pokoleniom
przez wiele, wiele lat.

PIOSENKA DO NAUKI:

„KWIECIEŃ”

I Idzie za kwietniem rowem zielonym
pierwsza stokrotka w śniegu kwietniowym.
Na skrawku ciepła, na zimnym brzeżku,
kwiat przebiśniegu usiadł w dołeczku.

Ref: Kwiecień, plecień, bo przeplata,
trochę zimy, trochę lata.

II Śniegiem sypnęło, czy kwiaty wschodzą
na pożegnanie ostatnim mrozom?
Uderza wiosna o skrzydła ptaków.
Śpiew się poturlał z góry po dachu.

III Idzie za kwietniem maj roześmiany,
niesie ze sobą kwitnące łany,
a w każdej ręce polny mak trzyma,
wołając głośno – Nie wróci zima!

ZAMIERZENIA NA MARZEC DLA GR. IV

Tematyka:

1. ZWIERZĘTA SPRZED MILIONÓW LAT,
poznanie różnych gatunków dinozaurów, wzbudzanie zainteresowania epoką prehistoryczną, rozwijanie zainteresowań badawczych.

2. POGODA MARCOWA,
poznanie przysłów związanych z miesiącem marcem, tworzenie kalendarza pogody.

3. WIOSNO, ACH TO TY!
utrwalenie wiadomości na temat ptaków powracających do Polski, a także budzącej się przyrody.

4. WIELKANOC,
zapoznanie się z wielkanocnymi tradycjami.

Piosenka “Wiosna”

I. Bociany już przyleciały, a żabki w stawie kumkały,
bociany się ucieszyły, że żabki zobaczyły.

Ref: Kle, kle, kle, kle, ja chętnie żabki zjem.
Kum, kum, kum, kum, ucieknę ci co tchu.

II. Niedźwiadki się przebudziły, do lasu po miód ruszyły,
wdrapują się już na drzewo, lecz pszczółki miodku strzegą.

Ref: Mniam, mniam, mniam, mniam, jak wiele miodku tam,
Bzyk, bzyk, bzyk, bzyk użądlę misia w mig.

III. Już słonko mocno przygrzewa, zielona trawka urosła,
ach po co kłócić się, gniewać, gdy przyszła do nas wiosna!

Ref: Kum, kum, kum, kum tak śpiewa żabek tłum.
Kle, kle, kle, kle, bociany śmieją się.

Wiersz „Szpak” Cz. Janczarski

Usiadł szpak na skraju budki,
Wygwizduje ptasie nutki.
A świerszcz woła głosem cienkim:
– szpaczku, naucz nas piosenki!
Szpak nie słucha i w zapale,
Wesolutko gwiżdże dalej…
Piosnka jedna, druga, trzecia…
Skończył koncert i odleciał.

GŁÓWNE ZADANIA DO REALIZACJI NA LUTY DLA GRUPY IV

Tematyka:

1. WSPANIAŁE ZABAWY NA ŚNIEGU
Wzbogacanie wiedzy o sportach zimowych, rozpoznawanie i nazywanie różnych dyscyplin sportowych oraz sprzętu potrzebnego do ich uprawiania; dziecko rozumienie konieczność uprawiania sportu dla zdrowia człowieka, wie, jak należy korzystać z uroków zimy, by być bezpiecznym.

2. BAŚNIE, BAJKI, BAJECZKI
Rozwijanie zainteresowań czytelniczych, umiejętności uważnego słuchania, rozpoznawania i nazywania bohaterów znanych bajek; dziecko chętnie słucha bajek i opowiadań, utożsamia się z bohaterami, odróżnia elementy świata fikcji od realnej rzeczywistości.

3. TAJEMNICE KOSMOSU
Rozbudzanie zainteresowania kosmosem; poznawanie obiektów i zjawisk występujących w kosmosie, w tym znajomości planet Układu Słonecznego; dziecko poszerza wiadomości na tematy niedostępne bezpośredniej obserwacji, wie, jak nazywają się ludzie badający zagadnienia związane z kosmosem i jakie mają do tego narzędzia.

4. W DZIECIĘCYM LABORATORIUM
Rozbudzanie ciekawości zjawiskami fizycznymi w otaczającym świecie; dziecko poznaje pracę naukowca, próbuje samodzielnie zdobywać wiedzę czerpaną z wykonywanych osobiście doświadczeń, uczy się wyciągać wnioski.

WIERSZ DO NAUKI:
„UFOLUDKI” J. Koczanowska

W piaskownicy za przedszkolem
Wylądował srebrny spodek,
A ze spodka już po chwili
Ufoludki wyskoczyły.

Małe, zwinne i zielone,
Mądre i zaciekawione,
Wymierzyły i zbadały
Ławki, piłki, trawnik cały.

Odleciały Mleczną Drogą
Na planetę Togo – Togo.
Został po nich pył magiczny,
Taki był mój sen kosmiczny.

PIOSENKA DO NAUKI:
„ZIMOWA WYLICZANKA”

I Idzie sobie luty ścieżką,
rzucił w zimę białą śnieżką.
Zdjęła zima rękawiczki,
uszczypnęła go w policzki.

II Idzie luty na wycieczkę,
nie wie, jak przeskoczyć rzeczkę.
Dziesięć minut popracował,
most lodowy wybudował.

III Usiadł luty koło drogi,
bo mu bardzo zmarzły nogi.
Zima się ulitowała,
ciepłe buty darowała.

ZAMIERZENIA NA STYCZEŃ DLA GR. IV

Tematyka:

1. TAK MIJA NAM CZAS, poznanie nazw dni tygodnia, pór roku, zastosowania kalendarza i innych urządzeń do mierzenia czasu.
2. ZWIERZĘTA ZIMĄ, poznanie sposobów pomagania dzikim zwierzętom w zimie, zapoznanie się z pracą leśnika, poznanie tropów wybranych zwierząt.
3. FRYZJER, WETERYNARZ CZY LEKARZ?, poznanie różnych zawodów i dowiedzenie się na czym polegają.
4. KIM SĄ RODZICE MOICH RODZICÓW?, kształtowanie uczuć i przywiązania do osób starszych i szacunku dla nich. Uroczystość z okazji Dnia Babci i Dziadka.
5. CZAS NA FERIE, zabawy, poznanie sposobów spędzania wolnego czasu podczas przerwy zimowej.

Piosenka “Dokarmiamy ptaki”

I. W przedszkolnym ogrodzie
wielkie zamieszanie,
do karmnika przyfrunęły
ptaszki na śniadanie.

Ref.: Hu, hu, ha, zima zła.
Kto nam dziś ziarenka da?
Hu, hu, ha, zima zła.
Pusty brzuszek każdy ma.

II. Dzieci dnia każdego
ptaszki dokarmiają,

Ziarno niosą i słoninkę
w karmniku wieszają.

Ref.: Hu, hu, ha, zima zła.
Kto nam dziś……..

Wiersz „Zima” B. Forma

Lecą z nieba płatki śniegu,
świat się cały bieli wkoło.
Zabierz narty oraz sanki
na dół z górki mknij wesoło.

W słońcu skrzą się śnieżne gwiazdki,
zostań z nami pani zimo.
Drzewa mają białe czapy,
wśród nich zjeżdżać będzie miło.

Mróz siarczysty uszy ściska,
nosy wszystkich są czerwone.
Zimo ! Śniegu sypnij więcej,
dzieci będą zachwycone.

 

GŁÓWNE ZADANIA DO REALIZACJI NA GRUDZIEŃ DLA GRUPY IV

TEMATYKA:

1. ODWIEDZINY MIKOŁAJA
Poznawanie zwyczajów obchodzenia mikołajek w Polsce i innych miejscach na świecie; zapoznanie z Mikołajem jako postacią kulturową.

2. ZIMA JEST CORAZ BLIŻEJ
Dostrzeganie zmian zachodzących podczas zmieniających się pór roku; obserwowanie przyrody zimą.

3. MAGIA ŚWIĄT
Poznawanie i pielęgnowanie w gronie przedszkolnym i rodzinnym polskich tradycji bożonarodzeniowych.

4. NOWY ROK NADCHODZI
Zrozumienie pojęcia upływającego czasu, zrozumienie regularności mijających pór roku.

WIERSZ DO NAUKI:

„ZAWIERUCHA” S. Szuchowa

Uciekła gwiazdeczka śniegowa
Bo się chciała przed wichurą schować.
Była wątła, maleńka i cicha
A ten wicher ciągle ją popychał.

Gdy na chwilę usiadła na daszku
To ją porwał i zaniósł do lasku.
– Skończże wichrze te szalone figle
Daj odpocząć na świerkowej igle.

Nie porywaj mnie wichrze, nie miotaj
Ja chcę sobie troszkę pomigotać.
Ale wicher gwiazdeczki nie słucha,
Hej, gwiazdeczko, tańcz, bo zawierucha!

PIOSENKA DO NAUKI:

„NA STRUNACH IGIEŁ”

I Załóż choinko śnieżny kożuszek
zawiąż na czole barwny łańcuszek.
Na strunach igieł zagraj cichutko
niech wieczór pachnie zieloną nutką.

Ref: Luli, luli, luli, la,
luli, luli, luli, la.

II Załóż choinko srebrne koronki
przypnij jabłuszka, świeczki i bombki.
Na szklanych dzwonkach zagraj cichutko,
niech wieczór pachnie zieloną nutką.

ZAMIERZENIA NA LISTOPAD DLA GR. IV

Tematyka:

 A DESZCZ PADA I PADA

CO POWINEINEM WIEDZIEC O POLSCE

ZDROWIE NASZYM SKARBEM

CO UŁATWIA PRACE W DOMU?

MOJE PRAWA I OBOWIĄZKI

Piosenka “Nasza ojczyzna”

I. Ta piękna ziemia od gór do morza,
zielone lasy i żyzne pola,
kwieciste łąki, i Wisła błękitna-
to nasza ziemia, ziemia ojczysta.

Ref.: To nasz kraj, ojczyzna nasza,
nasza najdroższa Polska kochana!

II. Piękna historia, stare legendy:
O Białym Orle, Smoku Wawelskim,
O bohaterskim Warsie i Sawie,
I o stolicy naszej, Warszawie.

Ref.: To nasz kraj, ojczyzna nasza…

Wiersz “Bajka iskierki”

Z popielnika na Wojtusia iskiereczka mruga.
Chodź opowiem Ci bajeczkę,
Bajka będzie długa.

Była sobie raz królewna, pokochała grajka.
Król wyprawił im wesele, i skończona bajka

Była sobie Baba Jaga, miała chatkę z masła, a w tej chatce same dziwy!
Pssyt…. Iskierka zgasła.

Z popielnika na Wojtusia iskiereczka mruga:
Chodź, opowiem Ci bajeczkę
Bajka będzie długa.

Już Ci Wojtuś nie uwierzy iskiereczko mała.
Chwile błyśniesz, potem zgaśniesz,
Ot i bajka cała.

GŁÓWNE ZADANIA DO REALIZACJI NA PAŹDZIERNIK DLA GRUPY IV

Tematyka:

1. JESIEŃ W SADZIE I OGRODZIE
• poszerzanie wiedzy przyrodniczej, zapoznanie z miejscem pochodzenia warzyw i owoców – sad, ogród;
• rozpoznawanie owoców i warzyw po wyglądzie, zapachu, smaku;
• zapoznanie z różnymi sposobami przechowywania i spożywania owoców i warzyw
• rozumienie konieczności spożywania owoców i warzyw dla zdrowia człowieka

2. ZWIERZĘTA JESIENIĄ
• wzbogacanie wiedzy na temat zwierząt leśnych, wskazywanie i nazywanie poszczególnych gatunków
• zapoznanie z różnymi sposobami przygotowania się zwierząt do zimy;

3. MOJA RODZINA, MÓJ DOM
• nazywanie członków swojej rodziny
• darzenie szacunkiem wszystkich domowników, docenianie ich wkładu w budowanie miłej atmosfery w rodzinie

4. DOMOWI ULUBIEŃCY
• poszerzanie wiedzy na temat potrzeb zwierząt domowych, rozumienie konieczności dbania o swoich pupili

WIERSZ DO NAUKI „Psie smutki” J. Brzechwa

Na brzegu błękitnej rzeczki
mieszkają małe smuteczki.
Ten pierwszy jest z tego powodu,
że nie można wchodzić do ogrodu.
Drugi – że woda nie chce być sucha.
Trzeci – że mucha wleciała do ucha.
A jeszcze, że kot musi drapać,
że kura nie daje się złapać,
że nie można gryźć w nogę sąsiada,
i że z nieba kiełbasa nie spada.
A ostatni smuteczek jest o to,
że człowiek jedzie, a
pies musi chodzić piechotą.
Lecz wystarczy pieskowi dać mleczko
i już nie ma smuteczków nad rzeczką.

PIOSENKA DO NAUKI „Jestem jesień z pełnym koszem”

I Idzie jesień z pełnym koszem, z pełnym koszem.
  Dobre rzeczy wam przynoszę, wam przynoszę.
  Jabłka, śliwki, gruszki bery, pomidory i selery,
  pomidory i selery.

II Przyszła jesień do gosposi, do gosposi.
    Czy gosposia o coś prosi, o coś prosi?
    Mam kapustę do kwaszenia, dobre grzyby do suszenia,
    dobre grzyby do suszenia.

III Idzie jesień z wielkim koszem, z wielkim koszem.
      Zajadajcie, bardzo proszę, bardzo proszę.
      Ludzie biorą te podarki i zanoszą do spiżarki,
      i zanoszą do spiżarki. 

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
NA WRZESIEŃ DLA GR. IV

Tematyka:

1. W PRZEDSZKOLU

2. OTO JA

3. MOJA DROGA DO PRZEDSZKOLA

4. JESIEŃ W PARKU, W LESIE

Piosenka „Idziemy do przedszkola”

1. Wakacje się skończyły- czas wolny i przemiły.
Idziemy do przedszkola, bo już nadszedł czas.
I w tę wrześniową porę, żegnamy się z jeziorem.
Żegnamy morze, góry, łąkę, rzekę i las.

Ref: A w przedszkolu dzień przemija- raz i dwa.
I na nudę nie ma czasu nikt spośród nas.
Bawimy się, tańczymy, rysujemy i ćwiczymy.
I na spacer wychodzimy, śmiać się: ha, ha, ha.

Wiersz pt. ”Jesienny pociąg”

Stoi pociąg na peronie
– żółte liście ma w wagonie
i kasztany, i żołędzie
– dokąd jechać z nimi będzie?

Rusza pociąg sapiąc głośno.
Już w przedziałach grzyby rosną,
A na półce wśród bagaży,
leży sobie bukiet jarzyn.

Pędzi pociąg lasem, polem
Pod ogromnym parasolem.
Zamiast kół kalosze ma,
za oknami deszcz mu gra.

O, zatrzymał się na chwilę!
Ktoś w wagonie drzwi uchylił
i potoczył w naszą stronę
jabłko duże i czerwone.

Rok szkolny 2022/2023

GŁÓWNE ZADANIA DO REALIZACJI NA CZERWIEC DLA GRUPY IV

TEMATYKA :

ZWIEDZAMY NASZ KRAJ

Nabywanie poczucia przynależności narodowej. Przybliżenie widomości na temat wybranych regionów, obiektów w Polsce i na temat Wisły. Nazywanie środków transportów.
W tym tygodniu dzieci m.in.:
– wysłuchają opowiadania B. Szelągowskiej „Wycieczka do muzeum”,
– rozwiążą zagadki o środkach transportu,
– poznają wybrane obiekty w Polsce,
– omówią charakterystyczne elementy niektórych strojów ludowych,
– złożą w całość pocięte na części widokówki z polskimi krajobrazami,
– wysłuchają piosenki „Polska jest piękna” .

WKRÓTCE WAKACJE

Utrwalenie zasad bezpieczeństwa obowiązujących w różnych miejscach wakacyjnego wypoczynku. Rozwijanie zainteresowania pięknem rodzinnego kraju.
W tym tygodniu dzieci m.in.:
– wysłuchają opowiadania A. Widzowskiej „Wakacje bez nudy”,
– porozmawiają na temat właściwego postępowania podczas letniego wypoczynku,
– wymienią niebezpieczeństwa grożące podczas wakacji,
– porozmawiają na temat charakterystycznych cech lata,
– rozwiną umiejętność liczenia i klasyfikowania,
– wysłuchają piosenek o tematyce lato,
– wykonają prace plastyczną .

POŻEGNANIA NADSZEDŁ CZAS

Uświadomienie upływu czasu, pożegnanie dzieci z „0”, powtórzenie zdobytych umiejętności i wiedzy w ciągu roku szkolnego.
W tym tygodniu dzieci m.in.:
– powtórzą zdobytą wiedzę i umiejętności,
– wyszukają i zaznaczą poznane litery w tekście,
– rozwiążą łamigłówki matematyczne,
– nauczą się piosenek i wierszy przygotowywanych na uroczystość przedszkolną,
– zaprezentują młodszym kolegom program artystyczny przygotowany z okazji pożegnania przedszkola.

EKOZABAWKI – projekt edukacyjny

Rozwijanie postaw proekologicznych poprzez wykorzystanie materiałów wtórnych do wykonania zabawki. Utrwalenie pojęć: ekologia, recykling.
W tym tygodniu dzieci m.in.:
– podadzą przeznaczenie przedmiotów w życiu codziennym,
– podadzą przykłady ponownego przeznaczenia przedmiotów,
– poznają etapy powstania papieru,
– ułożą obrazki według kolejności wydarzeń,
– poznają pojęcie ekozabawka,
– wykonają pracę plastyczną Ekozabawka.

PIOSENKA „ Hej przedszkole ukochane”

I Gdy maj nadchodzi, i kwitną kwiatki
A ty już kończysz, swe siedem lat
Żegnasz zerówkę, lub sześciolatki
I zaraz ruszasz dalej w świat.

Ref. Hej przedszkole ukochane
Co bez ciebie zrobię ja
Może jednak tu zostanę
Jeszcze rok lub dwa!

II A kiedy czerwiec jak woda płynie
Na dworze lata nadchodzi dzień
Dla wszystkich chłopców i dla dziewczynek
Przedszkole właśnie kończy się.

Ref. Hej przedszkole ukochane …

III Rzec do widzenia trzeba na drogę
Bo po wakacjach nie wrócisz już
Wspominaj często przedszkolne progi
By miłych wspomnień nie krył kurz!

Ref. Hej przedszkole ukochane …

WIERSZ „Rozważania przedszkolaka”

Minął przedszkolny okres wesoły
I trzeba będzie iść do tej szkoły
Tu były klocki, misie, zabawki
Tam tylko lekcje i szkolne ławki !
Zamkną mnie w klasie i przy zeszycie
Posadzą chyba na całe życie
A gdy z niej wyjdę kiedyś po latach
To będę pewnie starszy niż tata!

GŁÓWNE ZADANIA DO REALIZACJI NA MAJ
DLA GRUPY IV

TEMATYKA:

MIESZKAMY W EUROPIE

W tym tygodniu dzieci m.in.:
– wskażą na mapie Polskę
– poznają literę ż, Ż
– poznają globus – model Ziemi
– określają na jakim kontynencie leży Polska
– wysłuchają i nauczą się piosenki „Europa i ja”
– wysłuchają hymnu Polski i hymnu UE

ŁĄKA W MAJU

W tym tygodniu dzieci m.in.:
– wysłuchają opowiadania Barbary Szelągowskiej „ Zagadkowe zaginięcie”
– rozpoznają i nazywają mieszkańców łąki
– poznają cykle rozwojowe żaby i motyla
– wymieniają przedstawicieli owadów
– wykonają pracę plastyczną „ Złota Kaczka”

NOWINKI ZE ŚWIATA ZWIERZĄT

W tym tygodniu dzieci m.in.:
– wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej „ Portrety zwierząt”
– wypowiedzą się na temat zwierząt hodowlanych i zwierząt egzotycznych
– ułożą zagadki o zwierzętach
– wyjaśnia pojęcia: zwierzęta domowe, zwierzęta egzotyczne
– wysłuchają i nauczą się piosenki „ Spotkanie zwierząt”
– określają, jakie produkty pochodzą od zwierząt i co z nich powstaje

NASI KOCHANI RODZICE

W tym tygodniu dzieci m.in.:
– wysłuchają opowiadania Barbary Szelągowskiej „ Moi rodzice
– rozwiążą zagadki związane z rodziną
– wypowiedzą się na temat członków swojej rodziny
– wypowiedzą się na temat czasu spędzonego z rodzicami
– podają cechy mamy i taty
– będą doskonalić umiejętność liczenia
– wykonają prace plastyczną „ Prezenty dla rodziców”

DZIECI Z CAŁEGO ŚWIATA

W tym tygodniu dzieci m.in.:
– wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej „ Balony z życzeniami”
– powiedzą, co jest ich największym pragnieniem
– poznają wizerunki dzieci mieszkających w różnych częściach świata
– poznają wygląd znaków interpunkcyjnych
– wykonają pracę plastyczną „ Dzieci z całego świata”

WIERSZ „ Śladem motyli”

Kiedy zamknę oczy
i na polu stanę,
wiodą mnie motyle

słońcem malowane.
Wiodą mnie do rzeki,
nad staw i na łąki
albo w górę wiodą
nad białe obłoki.
A kiedy się zmęczę
i nogi utrudzę,
wypocznę na kwiatku
rosnącym przy strudze

PIOSENKA „ WIOSNA NA ŁĄCE”

I. Dziś na łąkę przyszła
Wiosna w kwiecistej sukience,
budzi maki i stokrotki,
jaskry i kaczeńce.

Ref.: Ptaki trele wyśpiewują,
świeci ciepłe słońce,
w rosie kąpią się biedronki.
Wiosna już na łące!

II. Świerszcz zielone stroi skrzypce,
da dziś pierwszy koncert.
Tańczą pszczoły i motyle,
żabki i chrabąszcze.

Ref.: Ptaki…

III. Tak się wszyscy cieszą wiosną,
tańczą i śpiewają,
nawet krecik wyszedł z norki,
z myszką pląsa żwawo.

Ref.: Ptaki…

GŁÓWNE ZADANIA DO REALIZACJI NA KWIECIEŃ
DLA GRUPY IV

TEMATYKA:

WKRÓTCE WIELKANOC
Budzenie zainteresowania zwyczajami i tradycjami związanymi ze Świętami Wielkanocnymi
W tym tygodniu dzieci m.in.:
– wysłuchają opowiadania A. W Widzowskiej „Pisanki, kraszanki”,
– poznają literę: j, J,
– utrwalą określenie położenia przedmiotów w przestrzeni,
– poznają budowę jajka,
– rozpoznają podczas zabawy badawczej jajko surowe i ugotowane,
– narysują pisanki zgodnie z tekstem piosenki,
– odkryją zapis cyfrowy liczby 10.

CO SŁYCHAĆ NA WSI
Poszerzenie wiadomości na temat życia w środowisku wiejskim i na wiejskim podwórku. Rozumienie celowości prowadzenia hodowli zwierząt.
W tym tygodniu dzieci m.in.:
– wysłuchają opowiadania A. Widzowskiej „Nauka pływania”,
– wezmą udział w zawodach na temat wiedzy „Zwierzęta na wiejskim podwórku”,
– wysłuchają odgłosów zwierząt z wiejskiego podwórka,
– wymienią produkty otrzymywane od wybranych wiejskich zwierząt,
– policzą elementy zbiorów, porównają liczebność zbiorów,
– rozwiążą zagadki , pokolorują pola według kodu.

MALI STRAŻNICY PRZYRODY – Projekt edukacyjny
Nabywanie opiekuńczego stosunku do świata roślin i zwierząt. Kształtowanie umiejętności mądrego i odpowiedzialnego współdziałania człowieka z przyrodą.
W tym tygodniu dzieci m.in.:
– wysłuchają opowiadania M. Skrobacz „Spotkanie z małym czarodziejem”,
– poznają literę f, F,
– podadzą skojarzenia do słowa ekologia,
– podadzą skojarzenia do słowa las, omówią części drzewa, porównają wygląd drzew iglastych i liściastych, wypowiedzą się jak zachować się w lesie,
– dowiedzą się gdzie jest powietrze, rozpoznają ,czym zanieczyszczamy powietrze,
– posprzątają ogród przedszkolny, posegregują śmieci,
– wyjaśnia, dlaczego trzeba chronić kwiaty,
– wezmą udział w projekcie edukacyjnym „Bajeczni Adwokaci”,
– wezmą udział w Wewnątrzprzedszkolnym Przeglądzie Recytatorskim „Mali przyjaciele przyrody”.

MIESZKAM W POLSCE
Kształtowanie poczucia przynależności narodowej. Budzenie szacunku do symboli narodowych.
W tym tygodniu dzieci m.in.:
– wysłuchają opowiadania B. Szelągowskiej „Konkurs i spełnione marzenie”,
– poznają literę h, H,
– rozpoznają na widokówkach i ilustracjach swoją miejscowość,
– poszerzą wiedzę o polskich legendach
– wysłuchają legendy o swojej miejscowości,
– wyjaśnią pochodzenie nazwy stolicy Polski,
– omówią położenie geograficzne Polski i jej symbole narodowe.
– odwiedzą kolegów ze Szkoły Podstawowej , wezmą udział w lekcji szkolnej.

Piosenka „Pisanki”

Pisanki, pisanki jajka malowane
Nie ma Wielkanocy, bez barwnych pisanek
Pisanki, pisanki jajka kolorowe
Na nich malowane bajki pisankowe

Na jednej kogucik, a na drugiej słońce
Śmieją się na trzeciej laleczki tańczące
Na czwartej kwiatuszki, a na piątej gwiazdki
Na każdej pisance, piękne opowiastki.

Wiersz „Tylko jeden raz”

Chcą żyć, jak i ty żyjesz,
Wszystkie na świecie zwierzęta:
I mrówki i żaby i żmije,
I pszczoła wiecznie zajęta.
I paź królowej – motyl –
Niech fruwa tęczowo – złoty,
I ślimak środkiem dróżki
Nieraz pełznie, wystawia różki…
Przypatrz się z bliska dżdżownicy,
Biedronce, jak kropki liczy,

Jaskółce, jak gniazdo kleci,
Jak pająk rozsuwa sieci.
Niech skacze pasikonik,
Niech świerszczyk w trawie dzwoni …
Dla nich kwitnie łąka, dla nich rośnie las
Jak i ty – żyją tylko raz.

GŁÓWNE ZADANIA DO REALIZACJI NA MARZEC
DLA GRUPY IV

Tematyka:

TAK NAM MIJA CZAS
W tym tygodniu dzieci m. in.:
– Wysłuchają opowiadania Heleny Bechlerowej ,, Wiosenna wędrówka”
– poznają literę p, P
– zapoznają się z zegarem i sposobem jego działania
– dowiedzą się jak odczytywać godziny na zegarze (6-latki)
– utrwalają określenia: co było najpierw?, co teraz?, co będzie potem

MUZYKA JEST WSZĘDZIE
– W tym tygodniu dzieci m. in.:
– wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej ,, Grajek”
– nazwą muzyków grających na poszczególnych instrumentach
– poznają literę z, Z
– wysłuchają i nauczą się piosenki ,, Czarodziejski koncert”
– poznają postać i utwory Fryderyka Chopina

MAMY RÓŻNE CHARAKTERY
W tym tygodniu dzieci m. in.:
– wysłuchają opowiadania Renaty Piątkowskiej „Złość”
– poznają literkę u, U
– poznają odejmowanie jako ubywania elementów
– dowiedzą się, czym są emocje
– wykonają pracę plastyczną „Nasze emocję”

WIOSNA, WIOSNA
– wysłuchają opowiadania Dagny Ślepowrońskiej „Niech żyje wiosna”
– poznają literę c, C
– odkrywają zapis cyfrowy liczby 0
– poznają zwiastuny wiosny
– dowiedzą się, co to jest marzanna
– będą ćwiczyć określenie kierunków i ustalenie położenia przedmiotów w stosunku do własnej osoby, a także w stosunku do innych przedmiotów

Wiersz „O wiośnie”

Pochyla się sosna ku sośnie i szumi …
A o czym? O wiośnie,
że wiosna wędruje po dróżkach
i czasy wyczynia jak wróżka.

Gdy wiosna uśmiechem zabłyśnie,
to z ziemi wyrasta przebiśnieg.
Gdzie stanie, w tym miejscu za chwilę
pojawia się śliczny zawilec.

Gdy wita się z wiosną leszczyna
to wiosna jej kotki przypina.
Stanęła dziś wiosna nad klonem
i klon ma już pączki zielone.

A dąb się ogromnie złości
i też zielenieje … z zazdrości.

Piosenka „Czarodziejski koncert”

I Instrumenty już czekają,
zaraz będą razem grały,
wyczarują piękne nutki
i zabiorą wszystkie smutki.

Pan dyrygent już gotowy,
chce, by wszystkie go słuchały,
a nastroje są gorące,
zaraz będzie piękny koncert.

Ref.: Patrzą instrumenty
na dyrygenta swego,
bez batuty w jego ręce wszystko będzie do niczego …

II Smyczki głaszczą struny skrzypiec,
ocierają się jak kotki,
wiolonczela i altówki
dają dźwięk jak lizak słodki.

Z boku harfa i gitara
ze strunami do szarpania.
Wszyscy chcą tu być najlepsi,
wszyscy chcą mieć szóstkę z grania!

Ref.: Patrzą instrumenty …

III Z tyłu siedzą srebrne flety:
gdy w nie dmuchać, pięknie grają .
Za fletami złote trąbki trąbią,
ile siły mają.

Saksofony i klarnety
tak dmuchają, że o rety!
Razem z nimi buczy tuba,
bardzo duża, bardzo gruba.

Ref.: Patrzą instrumenty …

IV A pośrodku wielki, czarny –
to fortepian z klawiszami,
kiedy palce w nie uderzą,
płyną dźwięki ponad nami.

Całkiem z tyłu wielkie bębny
dudnią tak, że drży powietrze.
Jaki wielki, cudny koncert,
grajcie jeszcze, grajcie jeszcze!

Ref.: Do niczego !!!

GŁÓWNE ZADANIA DO REALIZACJI NA LUTY
DLA GRUPY IV

TEMATYKA:

NASZE ZMYSŁY

Rozpoznawanie i nazywanie wszystkich zmysłów, oraz części ciała z nimi związane.
W tym tygodniu dzieci m. in.:
– wysłuchają opowiadania A. Widzowskiej „Płotek z kości”,
– poznają literę b, B,
– nazwą wskazane części ciała,
– zaznaczą na rysunku narządy zmysłów,
– wykorzystają narządy zmysłów podczas zabaw badawczych,
– podadzą przykłady w jaki sposób unikać hałasu w sali przedszkolnej,
– podadzą liczbę mnogą i zdrobnienia do podanych słów,
– wysłuchują piosenki,
– wykonują pracę plastyczną.

POZNAJEMY RÓŻNE ZAWODY

Pogłębianie wiedzy na temat wybranych zawodów, wdrażanie do poszanowania pracy ludzi.
W tym tygodniu dzieci m.in.:
– wysłuchają opowiadania B. Szelągowskiej „Kim będę w przyszłości”
– poznają literę g, G,
– określą, na czym polega praca przedstawicieli wybranych zawodów,
– wskażą rekwizyty potrzebne do wykonywania danego zawodu,
– stworzą żeńskie odpowiedniki zawodów męskich,
– poznają właściwości magnesu,
– poznają etapy powstawania chleba,
– poznają cyfrę 8,
– określą relacje zachodzące między liczbami, wpisując miedzy nie odpowiedni znak matematyczny,
– rozwiążą rebusy fonetyczne,
– wykonują pracę plastyczną „Kim będę, kiedy dorosnę”,
– wezmą udział w spotkaniu ze specjalnymi gośćmi – Babcią i Dziadkiem.

ZIMOWE ZABAWY

Przypomnienie i utrwalenie zasad bezpiecznej zabawy na śniegu i lodzie.
W tym tygodniu dzieci m.in.:
– wysłuchają opowiadania A. Widzowskiej „Z górki na pazurki”,
– poznają literę w, W,
– ułożą zagadki o tematyce zimowej,
– zbadają, czy śnieg jest czysty,
– wysłuchają i naucza się piosenki,
– wypowiedzą się na temat przestrzegania zasad bezpieczeństwa w czasie zimowych zabaw,
– poznają różne rodzaje termometrów,
– poznają różne dyscypliny sportowe,
– powiedzą i wykonają pracę plastyczną „Jak lubią spędzać czas zimą”,
– nauczą się na pamięć wiersza,
– rozwiążą i ułożą zadania tekstowe.

RÓŻNE RODZAJE PARKÓW– projekt edukacyjny

Zapoznanie z parkami różnego rodzaju, dostrzeganie różnic między nimi.
W tym tygodniu dzieci m.in.:

– wysłuchają opowiadania B. Szelągowskiej „Parkowy zawrót głowy”,
– porozmawiają o parku jurajskim i o dinozaurach,
– odbędą wirtualną wycieczkę po parkach wodnych z wykorzystaniem Internetu,
– wykonają łódeczkę metodą orgiami,
– poznają zasady zwiedzania parków narodowych,
– stworzą nowe nazwy atrakcji dostępnych w parku rozrywki,
– określą, co można zobaczyć w parku miniatur,
– dokonają ewaluacji działań realizowanych w bieżącym tygodniu – podsumowując projekt edukacyjny.

PIOSENKA „ZIMOWA WYLICZANKA”

Idzie sobie luty ścieżką ,rzucił w zimę białą śnieżką
Zdjęła zima rękawiczki, uszczypnęła go w policzki.
Ref. Czapka, szalik, łyżwy, sanki
To są słowa wyliczanki
Rękawiczki, narty, mróz
Śniegu pełen wóz.
Idzie luty na wycieczkę
Nie wie jak przeskoczyć rzeczkę
Dziesięć minut popracował
Most lodowy wybudował
Ref. Czapka, szalik, …
Usiadł luty koło drogi
Bo mu bardzo zmarzły nogi
Zima się ulitowała
Ciepłe buty darował
Ref. Czapka, szalik, …

WIERSZ „KTO TO TAKI”

Na podwórko już od rana
Dziwny gość zawitał
Nie rusza się, nic nie mówi
O nic się nie pyta.
Twarz okrągła, nos kartofel
Oczy dwa węgielki
Szyi nie ma, nóg nie widać
A jak beczka wielki
Koszyk stary, jak kapelusz
Ma na czubku głowy
Kto to taki ? Czy już wiecie?
To … (bałwan śniegowy).

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE NA STYCZEŃ DLA GRUPY IV

Tematyka:

MIJAJĄ DNI I MIESIĄCE
W tym tygodniu dzieci m.in.: – wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej ,, Prawdziwy skarb” – poznają literę r, R – dowiedzą się, że dni tygodnia, miesiące i pory roku powtarzają się cyklicznie – poznają cyfrę 7

KARNAWAŁ
W tym tygodniu dzieci m.in.: – wysłuchają opowiadania Barbary Szelągowskiej ,, Bal karnawałowy i dziwne jajo” – poznają literką s, S – wysłuchają i nauczą się piosenki ,, Zaplątani w serpentyny” – poznają znak graficzny dodawania (6 latek) – wykonują maskę na bal karnawałowy

ODWIEDZILI NAS BABCIA I DZIADEK
W tym tygodniu dzieci m.in.: – wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej ,, Wyjątkowe prezenty” – poznają literkę n, N – poszukują określeń, przymiotników opisujących wygląd i cechy charakterystyczne babci i dziadka – będą dodawać i odejmować w zakresie 7

MASS MEDIA
W tym tygodniu dzieci m.in.: – wysłuchają opowiadania Barbary Szelągowskiej ,, Bajka o Szymonie” – będą dyskutować na temat Internetu – powiedzą, do czego jest potrzebny Internet i czy jest bezpieczny – będą ćwiczyć orientację w przestrzeni

WIERSZ,, W KARNAWALE”

W karnawale, w karnawale Dookoła wielkie bale,
Gdy orkiestra pięknie gra,
Dobry humor każdy ma!
Bal maskowy, bal maskowy
Jest naprawdę pomysłowy,
Można przebrać się za jeża,
Krasnoludka lub rycerza.
Wszędzie sami przebierańcy
Zorro w czarnej masce tańczy,
I Smerfetka razem z nim,
Nie wiadomo, kto jest kim…

PIOSENKA ,, ZAPLĄTANI W SERPENTYNY”

I. Nadszedł karnawału czas.
Przebierał się już każdy z nas.
Kolorowe baloniki wirują wokoło .
Bardzo dzisiaj tutaj jest wesoło.

Ref.: Zaplatani w serpentyny wciąż tańczymy.
Wirujemy i skaczemy, i klaszczemy.
Bal, bal, bal. Tańczy już sto par.
To karnawał taki bal nam dał. Bal, bal, bal.
Tańczy już sto par.

II. Maska kryje twoją twarz.
Piękny strój na sobie masz.
Kotyliony już rozdane.
Z kim zatańczysz zaraz?
Konkurs wygra tylko jedna para.

Ref.: Zaplatani w serpentyny wciąż tańczymy.

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE NA GRUDZIRŃ DLA GRUPY IV

Tematyka:

W ŚWIECIE ZABAWEK

Rozwijanie mowy, twórczego myślenia. Poznanie zabaw i zabawek z innych krajów.
W tym tygodniu dzieci m. in. :
– wezmą udział w spotkaniu ze specjalnym gościem – Mikołajem,
– za pomocą przeglądarki internetowej poznają zabawki i zabawy z innych krajów, oraz zabawki, którymi bawili się ich rodzice,
– pobawią się klockami w zabawy matematyczne,
– wezmą udział w zabawie dramowej.

NADCHODZI ZIMA

Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie charakterystycznych dla zimy; uwrażliwienie dzieci na naturalne piękno zimowego krajobrazu.
W tym tygodniu dzieci m. in. :
– wysłuchają opowiadania Barbary Szelągowskiej „Pierwszy śnieg i czerwone noski”,
– wykonają gazetkę na temat zimy,
– poznają literę y, Y,
– wysłuchają i nauczą się piosenki „Pani Zima”,
– wysłuchają i naucza się wiersza „I. Suchorzewskiej „Zima”.

ŚWIĘTA, ŚWIĘTA CZAS KOLĘDOWANIA

Przybliżenie dzieciom bożonarodzeniowych obrzędów, zwyczajów i tradycji; wprowadzenie świątecznego nastroju.
W tym tygodniu dzieci m. in. :
– wysłuchają opowiadania A. Widzowskiej „Wspomnienia prababci Pelagii,
– wysłuchają i nauczą się kilku kolęd,
– wysłuchają wiersza B. Lewandowskiej „Zanim przyjedzie gwiazdka”,
– poznają cyfrę 6,
– wykonają pracę plastyczną,
– złożą życzenia świąteczne kolegom i koleżankom i podzielą się opłatkiem.

NADCHODZI NOWY ROK

Dostrzeganie cykliczności pór roku; zapoznanie z kalendarzem urodzin.
W tym tygodniu dzieci m. in. :
– wysłuchają i wezmą udział w inscenizacji opowiadania „Dary Nowego Roku” W. Badalskiej.
– wspólnie z nauczycielem ułożą Kalendarz urodzinowy przedszkolaków.

 

PIOSENKA „PANI ZIMA”

1.Pędzą sanie białą drogą, wieje zimny wiatr,
A na saniach Pani Zima jedzie poprzez las.
Ref. A płatki śniegu lecą z nieba
Tańczą, jak im wietrzyk gra
Skrzą się w słońcu, białym puchem
Zasypują świat.
2. Już kałuże zamarznięte, już na drzewach szron
Zaspy w polu, zaspy w lesie, wicher dmuch wciąż.
Ref. A płatki śniegu …
3.Konie dzwonią podkówkami, w uszy szczypie mróz
Pani Zima się uśmiecha – jakże pięknie tu.

WIERSZ „ZIMA”

Lubię śnieżek, lubię śnieg
Chociaż w oczy prószy
Lubię mrozik, lubię mróz
Chociaż marzną uszy
Lubię wicher, lubię wiatr
Chociaż mnie przewiewa
Lubię zimę idę w świat
I wesoło śpiewam !

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE NA LISTOPAD DLA GRUPY IV

Tematyka:

1. Jesienne nastroje

W tym tygodniu dzieci
– utrwalają figury geometryczne
– poznają literę i. I
– poznają cykl krążenia wody w przyrodzie
– poznają części wspólne zbiorów

2. W świecie teatru

– wysłuchają opowiadania Barbary Szelągowskiej ,, Marzenia senne”
– poznają literę t, T
– wysłuchują i nauczą się piosenki ,, Za kurtyną”
– poznają liczbę 4

3. Znamy te baśnie

– poznają literę d, D
– dowiedzą się jak powstaje książka
– wykonują pracę plastyczną Roszpunka

4. Tutaj rosły paprocie

– poznają literę k, K
– dowiedzą się jak powstaje węgiel
– ulepią figurki dinozaurów z plasteliny
– będą kodować za pomocą funkcji warunku

5. Urządzenia elektryczne

– dowiedzą się, w jaki sposób prowadzić kulturalną rozmowę przez telefon
– poznają literę l, L
– dowiedzą się jak powstaje energia
– wykonają pracę plastyczną węglem

Piosenka ,, Taniec w deszczu”

1. Zimno, zimno już na dworze, pada deszcz.
Kwaśna mina nie pomoże, dobrze wiesz!
Lato odfrunęło razem z bocianami,
Zostawiło stado szarych chmur.

Ref. Gdy jesienny pada deszcz, jesień pod parasol bierz.
Po przygodę wyrusz z nią bardzo mokra drogą,
Chociaż słońca trochę brak, rozśmieszymy cały świat!
Taniec w deszczu z parasolem to nie żart!
Kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap.
W kałużach kaloszami chlap, chlap, chlap!
Kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap.
W kałużach kaloszami chlap, chlap, chlap!

2. Deszcz zagląda w nasze okna. Woła nas:
„ Chodźcie do mnie trochę zmoknąć, czas w sam raz!
Zatańczymy razem pod parasolkami,
Ze mną nigdy nie znudzicie się!”

3. Puka, stuka zimny deszczyk, żal go nam.
Kto pobiegnie za nim pierwszy: ty czy ja?
Trochę potańczymy w kurtkach i kaloszach,
Jesień z deszczem może nie być zła!

 

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE NA PAŹDZIERNIK
DLA GRUPY IV

Tematyka

Co robią zwierzęta jesienią?

Poznanie sposobów przygotowania się zwierząt dziko żyjących do zimy.
W tym tygodniu dzieci:
– wysłuchają opowiadania B. Szelągowskiej „Przyjaciele z Choinkowego Lasu”,
– poznają literę o, O,
– poznają podział głosek na samogłoski i spółgłoski,
– wysłuchają i nauczą się piosenki „Wiewióreczka mała”,
– dokonają obserwacji , wyciągną wnioski,
– dowiedzą się, jakie pokarmy spożywane są przez wybrane zwierzęta leśne,
– dokonają analizy i syntezy słuchowej nazw wybranych zwierząt,
– wykonają pracę plastyczną „Fantastyczny jeż”,
– poznają cyfry: 1,2,
– wyodrębnią zdania w wypowiedziach i słowa w zdaniach,
– będą ćwiczyć koncentrację i pamięć, między innymi na podstawie rozwijania umiejętności budowania wypowiedzi ustnej.

Jesień w sadzie

Rozróżnianie i nazywanie owoców, poznawanie ich za pomocą zmysłów. Przyswajanie przekonania o konieczności jedzenia pokarmów niezbędnych dla zdrowia.
W tym tygodniu dzieci:
– wysłuchają opowiadania B. Szelągowskiej „Owocowe smakołyki”,
– poznają literę a, A,
– wysłuchają i nauczą się piosenki „Polka prawdziwa”,
– ułożą zdjęcia według określonego rytmu,
– wykonają eksperyment kulinarny – kompot,
– wykonują zadania w skupieniu, działając zgodnie z ustalonymi zasadami,
– wykonają pracę plastyczną techniką wydzieranki,
– poznają cechy kwadratu,
– porozmawiają o pracy nauczyciela,
– nauczą się planować działania, aby osiągnąć założony cel.

Jesień na działce

Poznawanie przyrody przez poszerzenie znajomości warzyw spotykanych w najbliższym otoczeniu dziecka. Rozróżnianie i nazywanie warzyw, poznawanie ich za pomocą zmysłów.
W tym tygodniu dzieci:
– wysłuchają opowiadania A. Widzowskiej „Kolega z Afryki”,
– poznają literą e, E,
– wykonują eksperyment kulinarny – sałatkę,
– wysłuchają i nauczą się piosenki „Witaminki, witaminki”,
– wykonają pracę plastyczną,
– ułożą obrazki w odpowiedniej kolejności,
– odkryją zapis cyfrowy liczby 3,
– będą nazywać kierunki: prawo, lewo, góra, dół, oraz układać zapis ruchu za pomocą bloczków,
– poznają sposób tworzenia stempli z warzyw.

Dbamy o zdrowie

Poznanie znaczenia higieny i zdrowego odżywiania dla zdrowia. Podkreślenie znaczenia ruchu dla prawidłowego rozwoju, zapoznanie z mową naszego ciała.
W tym tygodniu dzieci:
– wysłuchają opowiadania B. Szelągowskiej „Sport to zdrowie”,
– poznają literę m, M,
– wysłuchają piosenkę „Dbam o zdrowie”,
– zapoznają się z Piramidą zdrowego żywienia,
– poznają charakterystyczne cechy trójkąta,
– dokonają obserwacji, wyciągną wnioski,
– wykonają pracę plastyczną,
– wykonają ruchy zgodnie z rytmem melodii, sprawnie manipulując rekwizytem,
– określą kolejność wykonywanych czynności – co należy wykonać najpierw, a co potem.

WIERSZ „ZNAKI JESIENI”

Pierwsze liście zerwał wiatr
I ze sobą niesie
I to właśnie pierwszy znak
Że nadeszła jesień

Na swym grzbiecie mały jeż
Świeże jabłka niesie
I to jest następny znak
Że nadeszła jesień

Ptaki odlatują gdzieś
Echo krzyki niesie
I to jest kolejny znak
Że nadchodzi jesień

PIOSENKA „POLKA PRAWDZIWA”

Śliweczka spadł z drzewa
Okrągła i dojrzała
Samotna bardzo była
I wokół spoglądała
Zobaczył to pomidor
I podszedł do śliweczki
Kłaniając się jej nisko
Zaprosił do poleczki

Ref. Hop, hop, polka prawdziwa
Pomidor skacze, śliwka się kiwa
Hop, hop, polka prawdziwa
Polka prawdziwa hej !

Śliweczka się zmęczyła
Usiadła w cieniu róży
Pomidor się nie zmieścił
Bo trochę był za duży
Nie wiedział co ma zrobić
Znów podszedł do śliweczki
Kłaniając się jej nisko
Zaprosił do poleczki

Ref. Hop, hop, polka prawdziwa …

 

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE NA WRZESIEŃ DLA GR. IV

1. WITAJCIE W PRZEDSZKOLU
W tym tygodniu dzieci:
– utrwalają imiona koleżanek i kolegów
– wysłuchają opowiadania Barbary Szelągowskiej ,, Powrót do przedszkola
– stworzą kodeks grupowy
– odczytują globalnie wyrazy

2. TO BYŁY WAKACJE!
W tym tygodniu dzieci:
– wysłuchają i nauczą się piosenki ,, Wspomnienia z wakacji”
– poznają różne regiony Polski
– wskażą na mapie Polski wybrane miejsca
– nauczą tworzyć liczbę mnogą

3. DROGA DO PRZEDSZKOLA
– wysłuchają opowiadania Barbary Szelągowskiej ,, Michalina i bezpieczeństwo na drodze”
– poznają zasady bezpiecznego poruszania się w ruchu ulicznym
– wyróżniają głoski w nagłosie
– utrwalają numery alarmowe
– poznają figurę geometryczną – koło

4. NADESZŁA JESIEŃ
– wysłuchają opowiadania Barbary Szelągowskiej ,, O dwóch dębach, co w parku rosły”
– dowiedzą się jak poprawnie wymawiać głoski b, p
– będą obserwować rośliny i zwierzęta w ich naturalnym środowisku
– wykonają prace plastyczną ,, Grzyby”

Wiersz do nauki ,, Przedszkolaki”

To jest Zosia, a to Franek,
Tam Tomaszek i Marianek,
Ewa, Basia, Paulina
Oraz uśmiechnięta Nina.
Czy już wiecie, o kim mowa?
Tak, to dzieci są z przedszkola.
Imion różnych maja wiele,
Lecz wśród nich są przyjaciele.
Gdy w zerówce się spotkają,
Zawsze sobie pomagają.

Piosenka ,, Witamy przedszkole”

1. Już wakacje się skończyły,
do przedszkola wracać czas.
W przedszkolu wiele nowych przygód czeka nas.

Ref.: Witamy przedszkole – wesołe, uśmiechnięte,
dzisiaj w kole znowu podajemy ręce.
Witamy naszą panią, kolegów, koleżanki.
Witamy klocki, puzzle, pajace, misie, lalki.

2. Koleżanki i koledzy dziś tak bardzo cieszą się,
że będziemy się spotykać tutaj znowu co dzień.

Ref.: Witamy przedszkole – wesołe, uśmiechnięte…

3. Nasza sala, taka piękna, po wakacjach wita nas.
W szatni nowe szafki, znaczki, trzeba o nie dbać.

Rok szkolny 2021/2022

GŁÓWNE ZADANIA DO REALIZACJI W GRUPIE IV W MIESIĄCU CZERWCU

Tematyka:

1. NIBY TACY SAMI A JEDNAK INNI

• kształtowanie postawy tolerancji w stosunku do dzieci niepełnosprawnych
• dostrzeganie różnic i podobieństw pomiędzy dziećmi różnych ras

2. WAKACYJNE PODRÓŻE

• zapoznanie z kontynentami oraz globusem – kulistym modelem Ziemi
• zapoznanie ze środowiskiem przyrodniczym obszarów górskich
• poznanie wybranych regionów Polski

3. POŻEGNANIA NADSZEDŁ CZAS

• zachęcanie do wspominania pobytu w przedszkolu
• dodawanie i odejmowanie w zakresie 10
• zachęcanie do uczestniczenia w zabawach badawczych

4. PROJEKT ,, ZABAWKI EKOLOGICZNE”

• rozwijanie świadomości ekologicznej
• poszerzanie wiedzy na temat właściwości metali
• kształtowanie wiedzy na temat postaw proekologicznych

Wiersz Mariola Golc ,, Słoneczny uśmiech”

Nadchodzą wakacje,
słoneczna pora.
Słoneczny uśmiech śle
więc przedszkolak.
I tym uśmiechem
ze słonkiem razem
ogrzeje wszystkie
nadmorskie plaże.
Promienny uśmiech
prześle też górom,
by się nie kryły
za wielką chmurą.
Ma jeszcze uśmiech
dla wszystkich dzieci.
Niech im w wakacje
słoneczko świeci

Piosenka ,,Kolorowe lato”

I. Przyszło do nas lato, kolorowe lato.
Hej maluchy, hej dzieciaki, co wy na to?
Będziemy po łące biegać na bosaka
Razem z żabką zieloną przez kałuże skakać.

Ref.: Hej maluchy, hej dzieciaki, co wy na to?
Że będziemy się bawili całe lato.

II. Przyszło do nas lato, pełne słońca blasku.
Wybuduję gdzieś nad rzeka zamek z piasku.
Będziemy motyle gonili po łąkach.
Policzymy ile kropek ma biedronka.

Ref.: Hej maluchy, hej dzieciaki……..

 

GŁÓWNE ZADANIA DO REALIZACJI W GRUPIE IV W MIESIĄCU MAJU

Tematyka:

1. Moja ojczyzna.
Kształtowanie polskiej tożsamości, stosowanie zwrotów: jesteśmy Polakami, mieszkamy w Polsce; przypomnienie symboli narodowych.
2. Jedziemy na wycieczkę.
Przybliżenie dzieciom warunków życia na wsi, umożliwienie kontaktów ze zwierzętami hodowlanymi; omówienie zasad bezpiecznego zachowania się podczas pobytu w wiejskiej zagrodzie i podczas podróży; wspólna integracja grup przedszkolnych.
3. Majowa łąka.
Wzbogacanie wiadomości na temat zwierząt żyjących na łące; dostarczanie wiedzy o sposobach ochrony przyrody.
4.Święto rodziców.
Wzmacnianie więzi uczuciowej między dziećmi i rodzicami; określanie pokrewieństwa pomiędzy członkami rodziny.

Piosenka „Kocham Cię”

Usiądź mamo przy mnie blisko
I posłuchaj tych słów
Ty z pewnością wiesz to wszystko
Jednak powiem to znów …
Ref. Kocham Cię, Ti Amo je t’aime
I nie pytaj mnie, dlaczego tak jest
Ty jesteś mą mamą, wspaniałą, kochaną
Jedyna na zawsze i kochasz mnie też
Popatrz mamo w moje oczy
Ujrzysz w nich miłość mą
Nawet bardzo późno w nocy
Śpiewać będę Ci to …
Ref. Kocham Cię …

Wiersz „Do czego służy tatuś”

Do czego służy tatuś? Na przykład do prania,
kiedy za dużo pracy miewa w domu mama.
Do trzepania dywanów, jazdy odkurzaczem,
do chodzenia z synkiem na lody i na spacer.
Do strugania, gdy złamie się twardy ołówek,
do wkładania do mojej skarbonki złotówek.
A kiedy się gazetą jak tarczą zasłania,
przynoszę kolorową książkę do czytania.
I razem wędrujemy do ostatniej strony,
do tego służy tatuś dobrze oswojony!

 

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO WYCHOWAWCZE W KWIETNIU DLA GRUPY
IV

Tematyka:

1.WIELKANOC
– poznanie tradycji I zwyczajów związanych z Świętami Wielkanocnymi – zdobienia jajek, śmigus-dyngus,
– poznanie tradycyjnych wypieków wielkanocnych – wielkanocne baby, mazurki;
– poznanie litery – f, F

2.WIOSNA NA WSI
– rozwijanie mowy,
– poznawanie zwierząt z wiejskiego podwórka,
– rozwijanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej,
– poznawanie produktów otrzymywanych od zwierząt z wiejskiego podwórka,
– rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
– poznanie litery ż, Ż

3.DBAJMY O PRZYRODĘ
– rozwijanie mowy,
– kształtowanie postaw proekologicznych,
– rozwijanie analizy i syntezy słuchowej,
– utrwalanie poznanych liter,
– rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
– rozwijanie umiejętności liczenia,
– rozwijanie sprawności fizycznej,
– poznanie litery h, H

4. MOJA MIEJSCOWOŚĆ, MÓJ REGION
– wskazywanie różnic między miastem a wsią, – – obserwowanie zmian, jakie zaszły w najbliższej okolicy.

Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza Teresy Fiutowskiej „Podwórkowa awantura”.
Kura gdacze, kaczka kwacze –
goni kurę mokrą raczej.
Gęś też syczy, kogut pieje.
Gwałtu! Rety! Co się dzieje?
Ryczy krowa, świnia kwiczy,
a indyk się rozindyczył.
Kot mysz goni, głośno miauczy.
– Dość awantur! Już wystarczy!
Tak pies Burek głośno szczeka
i już słychać go z daleka.
Koza meczy:
mee, mee, mee…
– Czego psisko mądrzy się?
Dla ochłody – wiadro wody
poleją na głowy, brody!
Wyszły z mody awantury!
A sio, gęsi, a sio, kury! –
Powiedziała, co wiedziała,
białą brodą pokiwała,
pochyliła nisko rogi.
– Cisza! Spokój! Zejść mi z drogi!
Awantura się skończyła,
bo ta koza groźna była.

Piosenka ,, Na podwórku”

I. Na podwórku na wsi jest mieszkańców tyle, że aż
gospodyni trudno zliczyć ile. Ref.: Kury, gęsi i
perliczki, i indyki, i indyczki. Jest tu kwoka z
kurczętami, mama kaczka z kaczętami. Piękny kogut
Kukuryku i kot Mruczek, i pies Bryś. Więc od rana
słychać wszędzie: kukuryku, kwa, kwa, gę, gę, hau,
hau, miau, miau, gul, gul, gul – podwórkowy chór.
II. II. Koń kasztanek w stajni, a w oborze krowa, tam w
zagrodzie owce i brodata koza. Ref.: Kury, gęsi i
perliczki…
III. III. A tu są króliki: i duże, i małe, łaciate i szare, i
czarne, i białe. Ref.: Kury, gęsi i perliczki…

Język angielski

Zamierzenia z języka angielskiego na miesiąc kwiecień

1.Insects – poznanie i utrwalenie słownictwa związanego z owadami
2. Spring– poznanie i utrwalenie słownictwa związanego z wiosną.
3.Easter – poznanie i utrwalenie słownictwa związanego ze Świętami Wielkanocnymi, zapoznanie z kulturą krajów anglosaskich.
4.Reagowanie na polecenia z wykorzystaniem piosenki „Move and freeze” ScratchGarden
5.Storytime – słuchanie opowiadanie czytanego przez nauczyciela oraz wspólne oglądanie książeczki „The very hungry Caterpillar” E. Carle
6.Starsze dzieci: poznanie nazw dni tygodnia i miesięcy.
PIOSENKI:
„Bug’n Roll” Pinkfong,” Here is the Beehive” SSS, “Hungry caterpillars” Pinkfong, “Move and Freeze” Scratch Garden, “The way the Bunny hops” The Kiboomers

 

GŁÓWNE ZADANIA DO REALIZACJI DLA GRUPY IV
W MIESIĄCU MARCU

Tematyka:

Zwierzęta z dżungli i sawanny

Poznawanie w sposób pośredni zwierząt z różnych stref klimatycznych. Wyjaśnienie roli ogrodów zoologicznych.
Odkrywanie litery z: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

Zwierzęta naszych pól i lasów

Zachęcanie dzieci do obserwowania przyrody w różnych porach rok, w różnych miejscach i w różnym czasie. Poznawanie budowy lasu.
Odkrywanie litery u: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

Marcowa pogoda

Poznanie składników marcowej pogody. Dostrzeganie pożytecznej i niszczycielskiej działalności wiatru.
Odkrywanie litery c: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej .

Wiosenne przebudzenia

Poznawanie zachowań ptaków wiosną. Rozwijanie mowy i myślenia.
Odkrywanie litery ł: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

Piosenka

„Maszeruje wiosna”

Tam daleko, gdzie wysoka sosna
Maszeruje drogą mała wiosna
Ma spódniczkę mini, sznurowane butki
I jeden warkoczyk krótki!

Ref. Maszeruje wiosna, a ptaki wokoło
Lecą i świergocą, głośno i wesoło
Maszeruje wiosna w ręku trzyma kwiat
Gdy go w górę wznosi, zielenieje świat!

Nosi wiosna dżinsową kurteczkę
Na ramieniu małą torebeczkę
Chętnie żuje gumę i robi balony
A z nich każdy jest zielony

Ref. Maszeruje wiosna …

Wiosno, wiosno nie zapomnij o nas
Każda trawka chce być już zielona
Gdybyś zapomniała, inną stroną poszła
Zima by została mroźna!

Ref. Maszeruje wiosna …

Wiersz

„Marzec”

Przyszedł dzisiaj marzec
W białych chmurek tłumie
Chce pogodą rządzić
Lecz rządzić nie umie
Pomaga mu zima
I wiosenka młoda
Rano deszcz ze śniegiem
W południe pogoda
Nocą szczypie mrozik
Że trudno wytrzymać
Sama teraz nie wiem
Wiosna to czy zima

 

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE NA LUTY

Tematyka:
1. Baśnie, bajki, bajeczki – rozpoznawanie bohaterów znanych baśni. Odkrywanie litery g, G.
2. Muzyka wokół nas – dostrzeganie piękna muzyki. Rozwijanie i eksponowanie wrażliwości muzycznej dziecka w różnych formach aktywności. Odkrywanie litery w, W.
3. Nie jesteśmy sami w kosmosie – wymienianie nazw planet Układu Słonecznego. Zaznajomienie z pojęciami takimi jak: słońce, sputnik, planeta, przestrzeń międzyplanetarna. Odkrywanie litery p, P.
4. Projekt ,, Mój wymarzony zawód” – usystematyzowanie wiedzy na temat znanych im zawodów.

Wiersz
Barbary Szelągowskiej ,, Moje bajki”

Gdy wieczór nadchodzi,
z książkami się witam.
Siadam cichutko,
a mama mi czyta.
I czyta mi bajki
o dzielnych rycerzach,
smokach, czarownicach
i zaklętych wieżach.
O śpiącej królewnie
i o rybce złotej,
i o tym, jak młynarz
przyjaźnił się z kotem.
Choć jestem przy mamie,
to mi się wydaje,
że widzę naprawdę
te postacie z bajek

Piosenka
,, Bajkowe marzenia”

Są bajki i baśnie, cudowny świat,
gdzie żyją krasnale i wróżki.
I czy masz pięć latek, czy dużo lat,
to lubisz tak śnić do poduszki.
Tam możesz być kim tylko chcesz,
i spełnić swoje marzenia.
Biegnijmy więc tam, do bajkowych bram,
powiedzmy swoje marzenia.
2. Gdy smutno na dworze, gdy pada deszcz,
to w bajkach jest zawsze pogoda.
I nawet gdy coś złego dzieje się,
to zaraz ktoś uśmiech znów doda!
Bajkowy świat, inny niż nasz,
wszystko na dobre wciąż zmienia.
Biegnijmy więc tam, do bajkowych bram,
powiedzmy swoje życzenia.

GŁÓWNE ZADANIA DO REALIZACJI W GRUPIE IV
W MIESIĄCU STYCZNIU

Tematyka:

MIJAJĄ DNI, MIESIĄCE, LATA …

Poznawanie cyklicznego powtarzania się pór roku, miesięcy, tygodni, rozumienie pojęcia upływu czasu, a także określeń przeszłość, teraźniejszość i przyszłość. Rozmowy na temat minionego roku.
Odkrywanie litery s: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

ZIMA I ZWIERZĘTA

Przedstawienie trudnej sytuacji zwierząt w czasie trwania zimy, oraz sposobu niesienia im pomocy.
Odkrywanie litery n: malej i wielkiej, drukowanej i pisanej. Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 8.

KOCHAM MOCNO BABCIĘ, DZIADKA

Wzmacnianie więzi uczuciowych z rodziną, kształtowanie uczucia przywiązania i szacunku do dziadków.
Odkrywanie litery b: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej. Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 9.

BEZPIECZNA ZIMA

Ustalenie zasad i miejsca bezpiecznej zabawy na śniegu i lodzie. Wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad bezpieczeństwa i rozsądku podczas zabaw zimowych.

Wiersz „Kocham babcię i dziadka”

Kocham mocno babcię, dziadka, to nie żarty moi mili
Dzisiaj im życzenia składam, by sto latek jeszcze żyli
Kiedy smutek mnie ogarnia, i wszystkiego mam już dosyć
Dziadek mocno mnie przytuli, o to go nie trzeba prosić
Gdy pomyślę o łakociach, babcia zaraz coś upiecze
Muszę przyznać te wypieki, najwspanialsze są na świecie
Kocham mocno babcię, dziadka to nie żarty moi mili
Dzisiaj im życzenia składam, by sto latek jeszcze żyli

Piosenka „Zimowa wyliczanka”

Idzie sobie styczeń ścieżką
Rzucił w zimę białą śnieżką
Zima zdjęła rękawiczki
Uszczypnęła go w policzki
Ref. Czapka, szalik, łyżwy, sanki
To są słowa wyliczanki
Rękawiczki, narty, mróz
Śniegu pełen wóz
Usiadł styczeń koło drogi
Bo mu bardzo zmarzły nogi
Zima się ulitowała, ciepłe buty darowała
Ref. Czapka, szalik, łyżwy, sanki…

Zamierzenia z języka angielskiego na miesiąc styczeń

1.Counting to ten, counting to twenty – poznanie i utrwalanie liczebników 1-10 kolejno i wyrywkowo, dla starszych dzieci 1-20.
2.Arctic animals – poznanie i utrwalanie nazw zwierząt arktycznych.
3.Toys – poznanie i utrwalenie słownictwa związanego z zabawkami.
4.Reagowanie na polecenia z wykorzystaniem piosenki “The Pinocchio song” SSS
5.Storytime – słuchanie opowiadania czytanego przez nauczyciela i wspólne ogladanie książeczki “The Ugly Duckling” Read it yourself with Ladybird
6.Nauka piosenki dla babci i dziadka „Skiddamarink” SSS

PIOSENKI:

„The Penguin Dance” Pinkfong, „How many Fingers?” SSS, “What is it? Fun Kids English, “Toys” Pinkfong, “The Pinocchio song” SSS, “Skiddamarink” SSS,

 

GŁÓWNE ZADANA DO REALIZACJI DLA GRUPY IV W MIESIĄCU GRUDNIU

Tematyka:

JAK WYGLĄDAŁ ŚWIAT PRZED MILIONAMI LAT

– wzbogacanie wiedzy o dinozaurach,
odkrywanie litery l, L

IDZIE ZIMA ZE ŚNIEGIEM

– wiązanie zmian zachodzących w przyrodzie z aktualną porą roku,
– Zachęcanie do aktywnego spędzania czasu na powietrzu w czasie zimy,
– odkrywanie litery y, Y

IDĄ ŚWIĘTA

– poznanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia,
– zapoznanie z tradycją śpiewania kolęd w czasie świąt Bożego Narodzenia, ukazanie ich piękna,
– odkrywanie litery r, R

PRZYJAŹŃ

– zapoznanie z pojęciem przyjaźń ,
– integrowanie grupy i rozwijanie pozytywnych relacji rówieśniczych

WITAJ NOWY ROKU

– przyswajanie określeń czasu, kształtowanie poczucia przemijającego czasu,
– poznanie różnych sposobów mierzenia czasu, cykliczne powtarzanie się pór roku, miesięcy, tygodni, dni i godzin

PIOSENKA ,, DOMOWE ŚWIĘTA”

Lubię, kiedy grudzień
biega już po świecie,
bo niedługo święta,
sami rozumiecie.
Zbierze się rodzinka tu,
przy świątecznym stole,
gwiazdka w górze, my – na dole,
razem w blasku świec.
Ref.: Święta z choinkami, święta z prezentami,
pełne ciepłych rąk i serc, co grzeją w krąg.
Święta z życzeniami, święta z kolędami,
święta zawsze są tam,
gdzie jest mój dom,
tam gdzie jest mój dom.
II. Lubię granie dzwonków
i w światełkach miasto.
Gdy choinkę stroję,
z kuchni pachnie ciasto.
Chodzę na paluszkach
i Mikołaja szukam.
W szybę okna lekko stukam,
by przyjechał dziś.
Ref.: Święta z choinkami…

WIERSZ ,,Wigilia’’

Już choinka pięknie przystrojona
i na sianku opłatek spoczywa,
mama głośno do stołu zaprasza,
bo już pierwsza gwiazdka zaświeciła.
Wszyscy sobie życzenia składają,
najpiękniejsze, świąteczne i szczere,
babcia nawet łezkę uroniła,
bo jest miłość, radość i wzruszenie.
A gdy znikną ze stołu pierogi,
kluski z makiem i zupa grzybowa,
wtedy czas rozpakować prezenty
i radośnie, wspólnie kolędować.

Zamierzenia z języka angielskiego na miesiąc grudzień

1. Winter Clothes – poznanie i utrwalenie słownictwa związanego z ubraniami, ubieranie postaci zgodnie z poleceniami nauczyciela, klasyfikowanie ubrań ze względu na porę roku.
2. Winter – poznanie i utrwalenie słownictwa związanego z zimą.
3. Christmas – poznanie i utrwalenie słownictwa związanego ze Świętami Bożego Narodzenia, zapoznanie z kulturą krajów anglosaskich.
4. Reagowanie na polecenia z wykorzystaniem piosenki „The hokey pokey shake” SSS
5. Storytime – słuchanie opowiadanie czytanego przez nauczyciela oraz wspólne oglądanie książeczki „Pingu and his family” Sibylle von Flue.
PIOSENKI:
„Put on your shoes” SSS, „I’m a Little showman” SSS, „Santa, where are you?” SSS, “What do you want for Christmas?” SSS, “Santa shark” SSS, “The hokey pokey shake” SSS.

 

Temat wiodący ,, Moje prawa i obowiązki” (15.11 – 19.11.2021r.)

PONIEDZIAŁEK

Najpierw Ada dowiedziała się, że dzieci są tak samo ważne jak dorośli, dlatego mają swoje własne prawa spisane w specjalnym dokumencie. Potem dowiedziała się, że te prawa są bardzo ważne, dlatego poświęcony jest im osobny dzień 20 listopada jest Ogólnopolskim Dniem Praw Dziecka – powiedziała pani w przedszkolu.
– Super! – wykrzyknęli Ada i Tymon. Inni też się cieszyli, bo przecież lepiej mieć jakieś prawa, niż nie mieć żadnych. Każdy to wie.
Tylko Sonia nie dowierzała słowom pani. – Dorośli mają swoje prawa, a my swoje? – pytała kilkakrotnie.
– Tak właśnie – przyznała pani. Sonia wreszcie uwierzyła i, podobnie jak Ada, Tymon i pozostałe dzieciaki zich grupy, poczuła się starsza i bardzo ważna. Potem pani tłumaczyła, do czego dzieci mają prawo. Niektórzy słuchali jej uważnie, a niektórzy mniej uważnie. W przedszkolu tyle się dzieje. Ada nasłuchiwała jednym uchem, ponieważ drugie ucho miała zajęte. Staś opowiadał jej o piesku, którego przygarnął ze schroniska. Ada nie będzie miała psa, bo ma uczulenie na sierść – słuchała więc Stasia z zazdrością. Do drugiego ucha wpadały jej pojedyncze słowa. Dopiero kiedy pani wspomniała o prawie do rozrywki i odpoczynku, nadstawiła dwoje uszu.
Dla Ady rozrywka i odpoczynek oznaczały jedno: wspaniałą zabawę, więc to prawo najbardziej utkwiło jej w pamięci. – Jak ci minął dzień? – spytała mama, kiedy w trójkę byli już w domu.– Wiesz, dzieci mają swoje prawa – przypomniała sobie Ada – do rozrywki,
do wypoczynku i dooo… – szukała w dziurawej pamięci – do obywatelstwa! Mam jakieś obywatelstwo? – spytała, ponieważ wcześniej nie zastanawiała się nad takimi sprawami.
– Oczywiście. Masz obywatelstwo polskie. – Jej, super – zawołała rozpromieniona Ada i zwróciła się do Olka. – Które prawo podoba ci się najbardziej? Prawo do mycia zębów palcem – odpowiedział bez namysłu Ada przerwała robienie klusek z modeliny dla pluszaków. Czy pani mówiła o prawie do mycia zębów palcem? Chyba nie…
– Nabierasz mnie – bąknęła niepewnie
I prawo do jedzenia koperkowców – ciągnął rozbawiony Olek. Ada usłyszała śmiech mamy, więc była już pewna, że to żart. Szast-prast i
wymyśliła własny: – Prawo do chodzenia na głowie, wachlowania uszami i hodowania bulwogęsi!
– Dobre. I prawo do zgrzytania zębami w ciemności! – Olek zazgrzytał, chociaż w pokoju świeciły się wszystkie lampy.
– I prawo do kluskowania! – chichotała Ada. Na dowód, że „kluskowanie” nie jest wymysłem, rozmazała modelinę po biurku.
– Ada, co robisz! – jęknęła mama. – Kluskuję – odpowiedziała Ada. – Wymyśliłam prawo do kluskowania.
Może być? Mama udała, że się zastanawia. – Może być, chociaż wolałabym, żebyś oszczędziła własne biurko. Lepi się całe od modeliny – powiedziała po namyśle. – Zanim zakluskujesz cały blat, przypomnij, co wasza pani mówiła
o obowiązkach dziecka.
– Obowiązkach? – Ada nie zapamiętała niczego na ten temat. Prawdopodobnie informacje o obowiązkach nie wpadły jej ani do jednego,
ani do drugiego ucha. Gdyby miała trzecie ucho, to może, może…
– Są i obowiązki? – spytała rozczarowana.
– Dzieci, podobnie jak dorośli, mają prawa i mają obowiązki. Twoim obowiązkiem na dziś będzie odkluskowanie biurka. Na podłodze też leżą
„kluski”. Musisz je uprzątnąć, zanim przylepią ci się do kapci.
– Ojej – jęknęła Ada. Miała inne plany na popołudnie. – Olek też ma obowiązki? – spytała nachmurzona.
– Pewnie. Tylko że moje obowiązki są bardzo niebezpieczne – pochwalił się Olek. Ada spojrzała na brata z niedowierzaniem. – Co musisz robić? – spytała.
– Och, niby nic wielkiego: czeszę grzywy krwiożerczym lwom i wyprowadzam jadowite węże na spacer. Pora, żebym się tym zajął – zerwał
się z fotela i poszedł podlać kwiatki, bo przypomniał sobie, że i ten „niebezpieczny” obowiązek należy do niego.

WTOREK

ŚRODA

CZWARTEK

PIĄTEK

Ćwiczenie w parach – Rodzina na macie.

https://www.youtube.com/watch?v=VniYZ3OjCic

 

GŁÓWNE ZADANIA DO REALIZACJI DLA GRUPY GŁÓWNE ZADANIA DO REALIZACJI DLA GRUPY IV W MIESIĄCU LISTOPADZIE

MOJA RODZINA

MÓJ DOM

MOJE PRAWA I OBOWIĄZKI

MOJE ZDROWIE I BEZPIECZENSTWO

PIOSENKA

„Popatrzcie na jamniczka”

Popatrzcie na jamniczka
Wyturlał się z koszyczka
Zaczaił się na babcię
I porwał babci kapcie

Ref. A jak spał, a jak spał Taką grzeczną minę miał x 2

Poszarpał chustę w róże
I zrobił dwie kałuże
I moją nową lalkę
Zaciągnął pod wersalkę

Ref. A jak spał …

WIERSZ

„Listopad”

Miesiąc listopad nie jest brzydki
I smutny być nie musi w cale
Wystarczy mu się dobrze przyjrzeć
Żeby zobaczyć wiele zalet
Kiedy ostatnie liście spadną
I szare chmury skryją niebo
Listopad jest jak baśń ciekawa
Ma w sobie coś tajemniczego
Wiatr głośno śpiewa, mgły wirują
Deszcz kropelkami w okno stuka
To jest melodia listopada – Niezwykle piękna, chociaż smutna.

JĘZYK ANGIELSKI

    1. Tematyka:  Transport
    1. Tematyka: Przeciwieństwa
    1. Tematyka: Kształty
    1. Piosenka ruchowa: „Follow me” SSS
    2. Storytellingsłuchanie opowiadania czytanego przez nauczyciela i wspólne oglądanie książeczki „Cinderella” Read it yourself with Ladybird
    3. Rymowanka: „Who took the Cookie?”

 

GŁÓWNE ZADANIA DO REALIZACJI W GRUPIE IV W MIESIĄCU PAŹDZIERNIKU

Tematyka:

IDZIE JESIEŃ PRZEZ OGRÓD I SAD

IDZIE JESIEŃ DO ZWIERZĄT

CO Z CZEGO OTRZYMUJEMY

IDZIE JESIEŃ Z DESZCZEM

WIERSZ

,, W spiżarni” B. Szelągowska

W spiżarni kapusta,
czerwone buraki,
marchewka, cebula,
a w workach ziemniaki.

Na półkach słoiki,
w nich ogórki, dżemy.
I te wszystkie skarby
zimą chętnie zjemy.

PIOSENKA

,, Wiewióreczka”

Sąsiadeczko, wiewióreczko,
co masz oczka czarne.
Nie bójże się, pokaż w lesie,
gdzie masz swą spiżarnię.

Wszędzie mam, tu i tam,
czego chcecie, to wam dam.
Fik – myk! Hyc – hyc!
Czego chcecie, to wam da.

Sąsiadeczko, wiewióreczko,
co masz rude łapki,
jeśli łaska, sypnij z góry
orzeszków do czapki.

Dałabym nawet sześć,
lecz co w zimie będę jeść?
Fik – myk! Hyc – hyc!
Był orzeszek, nie ma nic!

Sąsiadeczko, wiewióreczko,
co masz rudy pyszczek,
tu na ziemię rzuć uprzejmie
kila ładnych szyszek.

Szyszki masz tu i tam,
wejdź na sosnę, urwij sam,
Fik – myk! Hyc – hyc!
Były szyszki, nie ma nic!

JĘZYK ANGIELSKI

    1. Tematyka:  Jedzenie
    1. Tematyka: Zwierzęta hodowlane
    1. Tematyka: Jesień
    1. Piosenka ruchowa: „Walking walking” SSS, „Move &freeze” The Learning Station
    2. Storytelling – czytanie książeczki z obrazkami: „The very happy hen” Jack Tickle